
Nuorten turvallisuus keskiössä
Nuorisofoorumi kokosi Ylä-Savon nuoret pohtimaan turvallisuutta
Ylä-Savon nuoret kokoontuivat torstaina 19.3. Nuorisofoorumiin Varpaisjärvelle, jonka teemana oli Turvallisesti yhdessä. Paikalle saapui reilut kolmekymmentä nuorta eri kunnista oppimaan arjen turvallisuudesta, kohtaamaan muita nuoria ja pohtimaan sekä oppimaan sitä, mikä heidän mielestään lisää tai vähentää turvallisuuden tunnetta omassa elämässään.
Tapahtuman avasi Lapinlahden kunnanjohtaja Henri Ruotsalainen, joka korosti avauspuheessaan turvallisuuden ajankohtaisuutta ja sitä, miten tärkeää on kuulla nuorten näkemyksiä kuntia ja yhteisöä koskevissa asioissa. Mukana järjestelyissä oli myös Lapinlahden nuorisovaltuusto, joka esitteli nuorille turvallisen tilan periaatteet.
Turvallisuuden teemoja pienryhmissä
Ilta käynnistyi ryhmäytymisellä, jossa nuoret pohtivat pienryhmissä neljää kysymystä:
- mikä luo heille turvallisuutta,
- mikä aiheuttaa turvattomuutta,
- mitä aikuiset voisivat tehdä, jotta olo olisi turvallisempi,
- ja miltä tuntuu tulla kuulluksi turvallisuutta koskevissa asioissa.
Nuorten vastauksista nousi vahvasti esiin koti, ja erityisesti oma huone, sekä läheiset ystävät ja kaverit, jotka tuovat turvaa. Turvattomuutta puolestaan aiheuttavat muun muassa yksin jääminen, päihteiden käyttö, isot ihmisjoukot, vanhempien riitely sekä perheen taloushuolet.
Aikuisilta nuoret toivovat ennen kaikkea läsnäoloa, kuuntelua, kysymistä ja rauhallisuutta. Moni nosti esiin, että äänen korottaminen ei auta, vaan ymmärrys ja aidot kohtaamiset tekevät olon turvalliseksi. Suurin osa kuvasi, että kuulluksi tuleminen turvallisuuteen liittyvissä asioissa tuntuu “hyvältä, mukavalta ja tärkeältä”.
Työpajoja kodin turvallisuudesta ihmissuhteisiin
Ryhmäytyksen jälkeen pienryhmät kiersivät eri toimijoiden työpajoja:
- Pohjois-Savon pelastuslaitos ja Varpaisjärven VPK opastivat kodin turvallisuuteen: nuoret tunnistivat kodin vaaranpaikkoja, vaihtoivat palovaroittimen pattereita ja keskustelivat palovaroittimien oikeasta sijoittelusta.
- Ylä-Savon Ankkurin pisteellä nuoret ratkoivat pakohuonetyylistä tehtävää, jonka avulla he erottelivat turvallisia ja ei-turvallisia tilanteita. Tehtävän ratkaiseminen johti sanaselvitykseen siitä, mikä luo turvaa arjessa.
- Setlementti Puijolan Oona Hulkkosen pisteellä onnenpyörä johdatti nuoret pohtimaan seurusteluun ja parisuhteisiin liittyviä kysymyksiä, tärkeitä aiheita, joista jokaisen on hyvä olla tietoinen.
- Liikenneturvan Jarmo Tukiainen haastoi nuoret miettimään liikenteen sääntöjä, valppautta, puhelimen käyttöä ja törmäysvoimaa.
Yhdessäoloa, palautetta ja tulevaisuuden suunnittelua
Työpajojen jälkeen koottiin illan ajatuksia yhteen, otettiin yhteiskuva ja nautittiin yhdessä pitsaa. Lopuksi nuorille jäi myös vapaata aikaa tutustumiseen sekä mahdollisuus palata kiinnostaville pisteille. Auki oli myös Nuoriso-Leaderin piste, jossa nuoria pyydettiin ideoimaan ensi kesän nuorille suunnattua tapahtumaa.
Tapahtumaan osallistui myös Pielaveden 4H:ssa toimiva Tyttis-ryhmä, joka on valittu vastikään Vuoden 4H-kerhoksi, sekä kunnanvaltuutetut Tanja Jokiniemi ja Harri Väänänen.
Nuoret ja mukana olleet aikuiset antavat tapahtumasta palautetta, jonka perusteella Nuorisofoorumia kehitetään edelleen. Tavoitteena on, että foorumi tarjoaa jatkossakin turvallisen, avoimen ja innostavan paikan keskustella tärkeistä asioista yhdessä.
Yhteistyössä tapahtumassa: Lapinlahden nuorisovaltuusto, Pohjois-Savon Pelastuslaitos ja Varpaisjärven VPK, Ylä-savon Ankkuri, Setlementti Puijola Ry, Liikenneturva, Nuoriso Leader






